Székesfehérvárat is érinti majd a gyorsvasút-pálya

A Budapestet Varsóval összekötő gyorsvasút útvonalába Székesfehérvár megállóját is belekalkulálják, közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium a visegrádi országok fővárosait összekötő hálózatot méltatva.  Egyelőre még csak tervezik, ám úgy tűnik, EU-s pályázati támogatásra is lesz lehetőség a megvalósításhoz.

Az új vasút nagysebességű lesz, a nyugat-európai gyorsvasút-hálózatba kapcsolja be a közép-európai térséget, így Magyarországot is, írja az ITM közleményében. Bécs és Székesfehérvár felé is tesz kitérőt majd az erre haladó gyorsvonat, így az könnyebben és gyorsabban érhető majd el számos nagyvárosból. A hálózat bizonyos részein akár 320 kilométer per órás sebességgel is haladhatnak a szerelvények. Természetesen a belföldi InterCityk is közlekedhetnek majd erre, így tehermentesítve a jelenlegi vasúti forgalmat.
 
Az ITM kitért rá, hogy Székesfehérvár és térségének közlekedése szinte már túlterhelt: mind a vasúti közlekedés, mind a közutak rendkívüli mértékben kihasználtak, a légi közlekedés is sűrű ebbe az irányba haladva. Mint írják, az 1. számú vasútvonal (Budapest-Hegyeshalom-Rajka) a napi 70 teher- és 400 személyvonat miatt már kapacitásai határán van.
 
 
Lakott területen kívül akár 320-szal is mehet a vonat
Lakott területen kívül akár 320-szal is mehet a vonat
 
 
A gyorsvasúti hálózat a tervek szerint a következő tíz évben épül ki, a pálya Kelenföldről indulna Székesfehérvár felé, miközben megkerüli délről a Vértest. Győrben is le lehet majd szállni a vonatról, amely halad tovább Pozsony és Bécs felé is.  
 
Arra számítanak, hogy évente nagyjából húszmillió nemzetközi és belföldi utas használná a járatokat, hamar megtérítve az ezermilliárdos költségű beruházást. Fontos még, hogy a jelenlegi közlekedést is tehermentesítené a gyorsvasút. Mivel jelenlétével valószínűleg kevesebb autós lenne az utakon, közvetve a szén-dioxid-kibocsátást is csökkentheti e megoldás.  
 
Egyelőre a tervekkel operálnak a gyorsvasút megálmodói, szerintük Európai Uniós finanszírozásra is lehet számítani, akár már az előkészítő munkák és fejlesztések esetén is. Magyarország a következő fázishoz az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2021-es kiírásában pályázott támogatásra. Az ITM szerint a környezetvédelmi munkarészek finanszírozásáról idén nyáron születhet döntés.  
 
A fejlesztést tervezik összehangolni a fővárost elkerülő teherforgalmi vasútvonallal is, vagyis a V0 azonos nyomvonalsávban tervezett, Győr és Székesfehérvár térsége közötti szakaszának kiépítésével.    

 

M. A. 

Forrás: mti